onsdag 4 augusti 2010

Två Morgontrippar

Hökensås
I torsdags förra veckan tog jag en tidig morgonsväng ut till hökensås. När jag stod klar för att börja fiska i den första sjön så var kl 05,00. Det var disigt i luften och Lilla Havssjön låg bitvis blank. Jag vandrade en bit och tittade efter lite aktivitet men det verkade väldigt dött. Jag blindfiskade en del med en nattslända men fisken höll sig undan. Vinden började ta till så jag drog mig vidare till nästa sjö. Enessjön var oxå död, inte en insekt på ytan och jag började misströsta. Vattnet var väldigt varmt och jag antar att fisken höll sig på djupet och gjorde minsta möjliga. Men jag lyckades ändå lura upp en regnbåge i den lilla tjärnen som ligger bortanför Enessjön (Vita Tjärn). Rengbågen var väldigt seg och jag hade den inne hos mig på ett kick och min tanke var att om jag ska släppa tillbaka den så måste jag göra historian kort och kroka av den direkt i vattnet annars så överlever den nog inte. Men precis som ja skulle greppa tag i flugan och ta loss så fixade fisken det själ och sprattlade sig loss och simmade i väg... Efter de så fiskade jag mig tillbaka genom enessjön men kände inget mer så det fick bli att åka hem och käka frukost.



Baltak
Idag drog jag i väg igen. Inte lika tidigt för fisket i baltak öppnar ju inte förrens kl 06.00. Men jag var där vid start iaf.
Även i baltak så möttes jag av en insektsfri tillvaro. Någon enstaka liten nattslända flög över ytan och en del mygg och knott men inte tillräckligt för att locka upp fisken till vak. Jag testade lite olika torrisar men inte ens en hasande nattslända lockade upp fisken. Så det var bara att byta taktik.
Jag gick upp till kanalen i zon 1 och hivade i två små guldskalle nymfer. Och nu nappade det först en liten (ca 400g) som snabbt fick friheten åter. Och sen en lite mer rejäl bit. Det var en riktig skönhet på 1,5 kg. Det syntes att det inte var någon nyinsatt på dom fina fenorna och den långa slanka kroppen. Det var en riktigt go fight i strömmen och pga av det varma vattnet så fick det bli en matfisk. När jag slagit ihjäl fisken och lagt upp den för fotning så såg jag i ögonvrån hur en liten krabat kröp fram ur buskarna. Nån som antagligen var lite sugen på fisk. Nämligen en iller (Mink efter rättelse). Det blev ett trevligt möte med en lilla krabaten.
Han vågade sig så nära att jag nästan hade kunnat mata den ur handen men så fort man röde sig lite väl häftigt sprang den och gömde sig igen, och så höll den på några gånger tills det kom några andra fiskare. Då gömde den sig för gott.
Jag fiskade en stund till och fick en liten och en stor fisk till. Den lite större fisken 1.1kg drog i väg som ett skott i strömmen och jag hade inget att ge emot utan det var bara att följa med ända ner till srömmen vid fika bordet. D är var fisken så trött att det bara var att dra den till sig. Ingen chans att den skulle överleva i det varma vattnet så den fick bli en söndagsstek den med..
Jag stannade i den strömmen ett tag och testade med en liten vit fiskimitation och det fungerade det med. en halvkilos båge tog streamern så det bara small om det.
Men Men inte en fisk på torrt. Mycket tråkigt, tänkte jag. Så i de sista minuterna så knöt jag på en liten myra. Och efter en stunds tragglande så small det till på flugan och chockad som jag blev så lyckades jag inte krocka den tillräckligt och den slet sig efter en liten stunds drillande.
Efter det så åkte jag hem. Var ju tvungen att få i mig lite frukost. kl hade ju redan blivit 10.




9 kommentarer:

  1. Sååå söt iller! Den heter Göran! hihi

    SvaraRadera
  2. Pappa har haft en iller, Pelle hette han... illrar är mer graa, tror de där är en mård hälsar besserwissern Daniel.
    Kul att du kom iväg på lite fiske du me!
    För min del blev det bara torrfluga... Olof gissar att jag fick mellan 80 och 100 harrar på fem dagar....

    SvaraRadera
  3. jo det verkar som att torrfluga i baltak bara funkar sen kväll för tillfället. Men det kommer nog i gång nu när hösten nalkas..
    . nja mård tror jag inte. dom ser annorlunda ut. . det var antagligen en mink. Enligt syrrans pojkvänn. Dom gillar regnbågar dom..

    SvaraRadera
  4. De låter troligt... kul att vi bara vet vad det inte är!

    Första helgen i september blir nog nästa fiske för min del...

    SvaraRadera
  5. gött.
    kollade upp på internet och det måste vara en mink efter jag har jämfört bilder =)
    jag ska ta en sväng till hökensås med leo i veckan. men det blir en gul sjö då. och sen ska jag nog till risbrodammen med gunnar.
    Vi får höras i veckan så får du berätta mer om din fina resa.

    SvaraRadera
  6. Frida verkar ha siktet inställt på att åka ner sista helgen i augusti, så får se. Kanske blir en vända innan Tiveden.

    Satt och skissade på en ny hemsida åt oss igår, skickar över den i veckan så får du kritisera.

    SvaraRadera
  7. då får vi ta en hökensås vända om du kommer ner. Vi måste ju kolla upp vad som funkar inför tiveden.
    Gött med sidan. Har du klippt nått i filmen än. det ska bli kul att se hur det ser ut där uppe..

    SvaraRadera
  8. Inget klippt ännu... dröjer nog tills helgen. Kanske kommer det en liten teaser efter helgen, vi får se...

    Jobbar ju nu igen så lägger lite tid på kvällarna på en ny hemsida, så vi kan börja jobba med den och lansera den i samband med någon av filmerna sedan!

    SvaraRadera