lördag 7 augusti 2010

En bildkavalkad från norr

Så, nu har man fått åtminstone några timmars sömn i sin säng (!) - hur gött som helst!
Fortfarande svårt att försöka sig på en sammanfattning av denna drömresa - allt var verkligen perfekt!
Tack alla som var med på resan, jag hade en helt grym vecka med många varma skratt och minnen för livet! Vill rikta ett speciellt tack till Jonas som gjorde resan möjlig på det underbara sätt som det till slut blev.

Nu till min sammanfattning... Resan startade för nästan exakt en vecka sedan med avresa från Stockholm vid kvällstid. Vi möttes upp på Arlanda för att hämta ut vår hyrbil och sedan bar det iväg utmed E4:an. Då vi kom iväg tidigare än väntat och upptäckte att Ica i Jokkmokk öppnade först klockan 12 blev vi tvungna att slå ihjäl några timmar. Trötta och nyvaknade stannade vi till vid Storforsen - nordens största fors.
Efter mat och handling i Jokkmokk drog bilen vidare mot Stora sjöfallet där vår helikopter väntade. Jonas och Niklas tog första vändan tillsammans med all packning, efter en lååång väntan kom helikoptern tillbaka och det var dags för några av oss (mig inkluderat) att flyga helikopter för första gången. Efter en helt makalöst mäktig och häftig resa mellan och över bergtoppar flög vi in över Kaska Kaitumjaure (Mellre Kaitumsjön) för att landa 30 meter från vår stuga. Extremt häftigt att se hur "kapten" landade med decimeterprecision i relativt hög fart. För den intresserade så gick helikoptern i ca. 200km/h.

Direkt efter att helikoptern lyft utbrister jag jäkligt glad att "det är ju inga mygg här!", Jonas (hövdingen i vårt läger som kan allt utan att fånga mycket fisk...) tonade dock ner glädjen med att förklara att myggen lär strax komma tillbaks då de flugit iväg i vinden från helikoptern. Jonas visade sig ha rätt - som alltid bör påpekas!
De andra bestämde sig för att ta lite mat medans jag inte kunde hålla stånd för fiskabstinensen länge - jag var bara tvungen att testa älven strax intill stugan. Efter en halvtimme var första öringen ett faktum!
Jag och Olof (en nära barndomsvän ända sedan första klass i grundskolan) bestämde oss för att testa mynningen ut i sjön från älven - ett drag vi (och övriga resekamrater) inte ångrar. Vi måste ha hittat ett av hela Kaitumområdets bästa harrsträckor! Harr efter harr tog på våra torrflugor, på två timmar lyckades jag dra upp massor av harrar - och ingen utav dem under 0,5kg!
Mynningen besöktes friskt under veckan och flera harrar runt kilot landades.

Tredje dagen tog vi båten (rättare sagt var det så att Jonas tog båten och rodde 5km själv och vi följde med som sällskap i båten, varför vi inte fick ro vet vi inte. Men säger hövdingen att det ska vara på ett sätt så blir det så!) ner till den välkända strömmen Tjirjam. Det var kul att ha varit där och sett det med egna ögon då man ofta kan läsa om det i artiklar och tidningar. Fisket var bra, men det var faktiskt inte i närheten av fisket i vår mynning. Kanske lyckades vi träffa en dålig kväll i Tjirjam, eller så säger det en hel del om vårt harrmecka... I Tjirjam lyckades vi filma en hel del riktigt bra fiskebilder i ett fantastiskt landskap med en blodröd himmel i bakgrunden - vänta ni bara tills filmen är färdigklippt!

Dagarna flöt på med fiske från båt och land på olika platser runt omkring vårt läger. Fisk i massor togs upp, mestadels harr och en del öringar. Rödingen lyste ock med sin frånvaro under hela resan (så då har man något att bita i nästa år!).

Näst sista dagen skulle bergstoppen på motsatt sida av sjön bestigas. Som vanligt rodde Jonas med oss i bagaget över sjön för att sedan guida oss upp för berget. Detta visade sig vara en tuff vandring i bra lutning, själv var jag helt slut efter två tredjedelar. Väl på toppen belönades man med en sjukt fin utsikt och några bitar mjölkchoklad (underskatta ALDRIG chokladen på en tur i fjällen)!

Några reflektioner. Det är knepigt när det i stort sett är ljust hela dygnet och man är utan klocka. Till slut vet man inte alls var man är på dygnet... Det känns på något sätt tråkigt att det i fortsättningen behöva jämföra allt fiske med detta, jämförelsen är så fel på något sätt men det kommer nog att vara svårt att hålla tillbaka dessa tankar när fisket går trögt.
Det känns otroligt att fisket kanske kunde ha varit så som i Kaitum över stora delar av Sverige om människan kunde hålla sina fingrar borta... hoppas att alla besökare i fjällen kan ta sitt ansvar och försöka behålla naturen i det skick den är i där uppe, det är en av de sista "orörda" naturmiljöer vi har i Sverige!
Summa summarum en kanonvecka med "goa gubbar", mäktig natur och inte minst ett sanslöst bra fiske! Jag lär komma tillbaka, förhoppningsvis redan nästa år.

Här kommer en drös med snabbredigerade foton från resan till Kaitum.

Olof blickar ut i Storforsen

Vyer från helikopterfärden ut till stugan

Ett fantastiskt landskap mötte ögat direkt utanför fönstret i stugan

En av de första dagarnas landade öringar

Dennis förbereder utrustningen för ytterliggare en vända ut i sjön

Matlagning vid Tjirjam

En EXTREM kläckning av små dagsländor bröt ut när vi var i Tjirjam

Olof vid Tjirjam

Olof sittandes vid eldstaden utanför stugan samt en bild på stugan från Kaitumsjön

Från stranden vid stugan möttes man av ett häftigt landskap

Tobias och Olof trotsade det uppskattningsvis 10-gradiga vattnet för ett bad efter bastun

Matlagning - morot-, potatis- och lökknyten med oxfilé och bearnaisesås - riktig lyxmiddag!

Olof med en fin Harr som ska bli mat

Dags för bergsbestigning av berget i bakgrunden ca. 950 meter över havet, en stigning på ca. 500 meter från sjön - alla var glada och positiva innan, speciellt Dennis....

På väg upp för berget...

Bondie 1 och blondie 2

Vyn från toppen var magnifik!

Panoramabild över utsikten från toppen

Men var ligger Kebnekaise? Kartan analyseras... (Kebnekaises topp ligger ca 5 mil från Mellre Kaitumsjön)

På väg ner för berget igen...

Maten sista kvällen, en blandning av Harr och Sik

Många spön fanns med på resan...

Stugan, som även hade en vedeldad bastu som kom väl till pass när man luktade mindre gott...

Dennis ser förvånandsvärt glad ut att åka därifrån