lördag 7 augusti 2010

Sutarmete

Jag (Samuel) och mina två polare John och Leo drog i går kväll ut för att meta lite sutare.
John, som blev min och Leos läromästare, visade hur det skulle gå till. Vi rodde ut på en sjö, som låg i närheten av tenhult, och ankrade upp i en vik som var full av näckrosor. Det bästa, när man är tre i båten, är att ankra upp både akten och fören.
Men efter en lite dåligt fixad knut runt en sten så förlorade vi ankaret i fören och fick binda repet om ett gäng näckrosor istället. Men det funkade det med.
Sutaren är ju en botten fisk och det var ju där vi skulle lägga vårat bete (majs). Så vi fick använda oss av en liten speciell metod då man kör med ett avlångt smalt flöte med en lyspinne längst upp. Man sätter tyngder precis vid kroken och mäter ut avståndet så att flötet bara sticker upp med ljuspinnen ovan för ytan. Nappet indikeras med att flötet höjs över ytan och då gäller det att vara snabb med mothugg. För mig och Leo gick det trögt. Vi hade lite napp men inget krokat. Jag hade en på i ungefär två sekunder men den släppte. John, den gamla sutarräven, däremot lyckades kroka och landa fyra fina sutare. Alla låg mellan 2,1 till 2.4 kg.
Och det blev en riktigt trevlig kväll i den lilla plast ekan. Med kalla varmamackor, pipa och öl.
Här är lite bilder från kvällen.





3 kommentarer:

  1. Kul med lite annat fiske nån gång!

    SvaraRadera
  2. ja det var kul. Ska på lite gäddfiske i veckan har jag tänkt med. Får se om man lyckas ta nått på fluga då.

    SvaraRadera
  3. Ser riktigt nice ut, fantastiska bilder!

    SvaraRadera