lördag 7 augusti 2010

En bildkavalkad från norr

Så, nu har man fått åtminstone några timmars sömn i sin säng (!) - hur gött som helst!
Fortfarande svårt att försöka sig på en sammanfattning av denna drömresa - allt var verkligen perfekt!
Tack alla som var med på resan, jag hade en helt grym vecka med många varma skratt och minnen för livet! Vill rikta ett speciellt tack till Jonas som gjorde resan möjlig på det underbara sätt som det till slut blev.

Nu till min sammanfattning... Resan startade för nästan exakt en vecka sedan med avresa från Stockholm vid kvällstid. Vi möttes upp på Arlanda för att hämta ut vår hyrbil och sedan bar det iväg utmed E4:an. Då vi kom iväg tidigare än väntat och upptäckte att Ica i Jokkmokk öppnade först klockan 12 blev vi tvungna att slå ihjäl några timmar. Trötta och nyvaknade stannade vi till vid Storforsen - nordens största fors.
Efter mat och handling i Jokkmokk drog bilen vidare mot Stora sjöfallet där vår helikopter väntade. Jonas och Niklas tog första vändan tillsammans med all packning, efter en lååång väntan kom helikoptern tillbaka och det var dags för några av oss (mig inkluderat) att flyga helikopter för första gången. Efter en helt makalöst mäktig och häftig resa mellan och över bergtoppar flög vi in över Kaska Kaitumjaure (Mellre Kaitumsjön) för att landa 30 meter från vår stuga. Extremt häftigt att se hur "kapten" landade med decimeterprecision i relativt hög fart. För den intresserade så gick helikoptern i ca. 200km/h.

Direkt efter att helikoptern lyft utbrister jag jäkligt glad att "det är ju inga mygg här!", Jonas (hövdingen i vårt läger som kan allt utan att fånga mycket fisk...) tonade dock ner glädjen med att förklara att myggen lär strax komma tillbaks då de flugit iväg i vinden från helikoptern. Jonas visade sig ha rätt - som alltid bör påpekas!
De andra bestämde sig för att ta lite mat medans jag inte kunde hålla stånd för fiskabstinensen länge - jag var bara tvungen att testa älven strax intill stugan. Efter en halvtimme var första öringen ett faktum!
Jag och Olof (en nära barndomsvän ända sedan första klass i grundskolan) bestämde oss för att testa mynningen ut i sjön från älven - ett drag vi (och övriga resekamrater) inte ångrar. Vi måste ha hittat ett av hela Kaitumområdets bästa harrsträckor! Harr efter harr tog på våra torrflugor, på två timmar lyckades jag dra upp massor av harrar - och ingen utav dem under 0,5kg!
Mynningen besöktes friskt under veckan och flera harrar runt kilot landades.

Tredje dagen tog vi båten (rättare sagt var det så att Jonas tog båten och rodde 5km själv och vi följde med som sällskap i båten, varför vi inte fick ro vet vi inte. Men säger hövdingen att det ska vara på ett sätt så blir det så!) ner till den välkända strömmen Tjirjam. Det var kul att ha varit där och sett det med egna ögon då man ofta kan läsa om det i artiklar och tidningar. Fisket var bra, men det var faktiskt inte i närheten av fisket i vår mynning. Kanske lyckades vi träffa en dålig kväll i Tjirjam, eller så säger det en hel del om vårt harrmecka... I Tjirjam lyckades vi filma en hel del riktigt bra fiskebilder i ett fantastiskt landskap med en blodröd himmel i bakgrunden - vänta ni bara tills filmen är färdigklippt!

Dagarna flöt på med fiske från båt och land på olika platser runt omkring vårt läger. Fisk i massor togs upp, mestadels harr och en del öringar. Rödingen lyste ock med sin frånvaro under hela resan (så då har man något att bita i nästa år!).

Näst sista dagen skulle bergstoppen på motsatt sida av sjön bestigas. Som vanligt rodde Jonas med oss i bagaget över sjön för att sedan guida oss upp för berget. Detta visade sig vara en tuff vandring i bra lutning, själv var jag helt slut efter två tredjedelar. Väl på toppen belönades man med en sjukt fin utsikt och några bitar mjölkchoklad (underskatta ALDRIG chokladen på en tur i fjällen)!

Några reflektioner. Det är knepigt när det i stort sett är ljust hela dygnet och man är utan klocka. Till slut vet man inte alls var man är på dygnet... Det känns på något sätt tråkigt att det i fortsättningen behöva jämföra allt fiske med detta, jämförelsen är så fel på något sätt men det kommer nog att vara svårt att hålla tillbaka dessa tankar när fisket går trögt.
Det känns otroligt att fisket kanske kunde ha varit så som i Kaitum över stora delar av Sverige om människan kunde hålla sina fingrar borta... hoppas att alla besökare i fjällen kan ta sitt ansvar och försöka behålla naturen i det skick den är i där uppe, det är en av de sista "orörda" naturmiljöer vi har i Sverige!
Summa summarum en kanonvecka med "goa gubbar", mäktig natur och inte minst ett sanslöst bra fiske! Jag lär komma tillbaka, förhoppningsvis redan nästa år.

Här kommer en drös med snabbredigerade foton från resan till Kaitum.

Olof blickar ut i Storforsen

Vyer från helikopterfärden ut till stugan

Ett fantastiskt landskap mötte ögat direkt utanför fönstret i stugan

En av de första dagarnas landade öringar

Dennis förbereder utrustningen för ytterliggare en vända ut i sjön

Matlagning vid Tjirjam

En EXTREM kläckning av små dagsländor bröt ut när vi var i Tjirjam

Olof vid Tjirjam

Olof sittandes vid eldstaden utanför stugan samt en bild på stugan från Kaitumsjön

Från stranden vid stugan möttes man av ett häftigt landskap

Tobias och Olof trotsade det uppskattningsvis 10-gradiga vattnet för ett bad efter bastun

Matlagning - morot-, potatis- och lökknyten med oxfilé och bearnaisesås - riktig lyxmiddag!

Olof med en fin Harr som ska bli mat

Dags för bergsbestigning av berget i bakgrunden ca. 950 meter över havet, en stigning på ca. 500 meter från sjön - alla var glada och positiva innan, speciellt Dennis....

På väg upp för berget...

Bondie 1 och blondie 2

Vyn från toppen var magnifik!

Panoramabild över utsikten från toppen

Men var ligger Kebnekaise? Kartan analyseras... (Kebnekaises topp ligger ca 5 mil från Mellre Kaitumsjön)

På väg ner för berget igen...

Maten sista kvällen, en blandning av Harr och Sik

Många spön fanns med på resan...

Stugan, som även hade en vedeldad bastu som kom väl till pass när man luktade mindre gott...

Dennis ser förvånandsvärt glad ut att åka därifrån

Sutarmete

Jag (Samuel) och mina två polare John och Leo drog i går kväll ut för att meta lite sutare.
John, som blev min och Leos läromästare, visade hur det skulle gå till. Vi rodde ut på en sjö, som låg i närheten av tenhult, och ankrade upp i en vik som var full av näckrosor. Det bästa, när man är tre i båten, är att ankra upp både akten och fören.
Men efter en lite dåligt fixad knut runt en sten så förlorade vi ankaret i fören och fick binda repet om ett gäng näckrosor istället. Men det funkade det med.
Sutaren är ju en botten fisk och det var ju där vi skulle lägga vårat bete (majs). Så vi fick använda oss av en liten speciell metod då man kör med ett avlångt smalt flöte med en lyspinne längst upp. Man sätter tyngder precis vid kroken och mäter ut avståndet så att flötet bara sticker upp med ljuspinnen ovan för ytan. Nappet indikeras med att flötet höjs över ytan och då gäller det att vara snabb med mothugg. För mig och Leo gick det trögt. Vi hade lite napp men inget krokat. Jag hade en på i ungefär två sekunder men den släppte. John, den gamla sutarräven, däremot lyckades kroka och landa fyra fina sutare. Alla låg mellan 2,1 till 2.4 kg.
Och det blev en riktigt trevlig kväll i den lilla plast ekan. Med kalla varmamackor, pipa och öl.
Här är lite bilder från kvällen.

fredag 6 augusti 2010

Hej civilisation

På väg tillbaka efter våra dagar vid Kaitum. Gissar att man luktar som f-n!

Veckan har varit helt otrolig, sjukt mäktig natur, bra väder och fisket har varit helt ofattbart bra!

Är inte ens lönt att räkna fisken man fått, till slut blev man besviken när man fick harrar på strax under kilot.

Bilder kommer när vi kommit hem... kul är att jag har drygt två timmar film att klippa ihop.

Bilder och mer detaljer kommer senare när man fått sova lite... nu ska vi köra hem, vi har väl ca. 10 timmar kvar till Stockholm...

onsdag 4 augusti 2010

Två Morgontrippar

Hökensås
I torsdags förra veckan tog jag en tidig morgonsväng ut till hökensås. När jag stod klar för att börja fiska i den första sjön så var kl 05,00. Det var disigt i luften och Lilla Havssjön låg bitvis blank. Jag vandrade en bit och tittade efter lite aktivitet men det verkade väldigt dött. Jag blindfiskade en del med en nattslända men fisken höll sig undan. Vinden började ta till så jag drog mig vidare till nästa sjö. Enessjön var oxå död, inte en insekt på ytan och jag började misströsta. Vattnet var väldigt varmt och jag antar att fisken höll sig på djupet och gjorde minsta möjliga. Men jag lyckades ändå lura upp en regnbåge i den lilla tjärnen som ligger bortanför Enessjön (Vita Tjärn). Rengbågen var väldigt seg och jag hade den inne hos mig på ett kick och min tanke var att om jag ska släppa tillbaka den så måste jag göra historian kort och kroka av den direkt i vattnet annars så överlever den nog inte. Men precis som ja skulle greppa tag i flugan och ta loss så fixade fisken det själ och sprattlade sig loss och simmade i väg... Efter de så fiskade jag mig tillbaka genom enessjön men kände inget mer så det fick bli att åka hem och käka frukost.

Baltak
Idag drog jag i väg igen. Inte lika tidigt för fisket i baltak öppnar ju inte förrens kl 06.00. Men jag var där vid start iaf.
Även i baltak så möttes jag av en insektsfri tillvaro. Någon enstaka liten nattslända flög över ytan och en del mygg och knott men inte tillräckligt för att locka upp fisken till vak. Jag testade lite olika torrisar men inte ens en hasande nattslända lockade upp fisken. Så det var bara att byta taktik.
Jag gick upp till kanalen i zon 1 och hivade i två små guldskalle nymfer. Och nu nappade det först en liten (ca 400g) som snabbt fick friheten åter. Och sen en lite mer rejäl bit. Det var en riktig skönhet på 1,5 kg. Det syntes att det inte var någon nyinsatt på dom fina fenorna och den långa slanka kroppen. Det var en riktigt go fight i strömmen och pga av det varma vattnet så fick det bli en matfisk. När jag slagit ihjäl fisken och lagt upp den för fotning så såg jag i ögonvrån hur en liten krabat kröp fram ur buskarna. Nån som antagligen var lite sugen på fisk. Nämligen en iller (Mink efter rättelse). Det blev ett trevligt möte med en lilla krabaten.
Han vågade sig så nära att jag nästan hade kunnat mata den ur handen men så fort man röde sig lite väl häftigt sprang den och gömde sig igen, och så höll den på några gånger tills det kom några andra fiskare. Då gömde den sig för gott.
Jag fiskade en stund till och fick en liten och en stor fisk till. Den lite större fisken 1.1kg drog i väg som ett skott i strömmen och jag hade inget att ge emot utan det var bara att följa med ända ner till srömmen vid fika bordet. D är var fisken så trött att det bara var att dra den till sig. Ingen chans att den skulle överleva i det varma vattnet så den fick bli en söndagsstek den med..
Jag stannade i den strömmen ett tag och testade med en liten vit fiskimitation och det fungerade det med. en halvkilos båge tog streamern så det bara small om det.
Men Men inte en fisk på torrt. Mycket tråkigt, tänkte jag. Så i de sista minuterna så knöt jag på en liten myra. Och efter en stunds tragglande så small det till på flugan och chockad som jag blev så lyckades jag inte krocka den tillräckligt och den slet sig efter en liten stunds drillande.
Efter det så åkte jag hem. Var ju tvungen att få i mig lite frukost. kl hade ju redan blivit 10.

söndag 1 augusti 2010

Stopp vid storforsen

Vi är tidiga så vi är tvungna att slå ihjäl några timmar. Så vi stannade till vid storforsen, grymt mäktigt!

lördag 31 juli 2010

Äntligen på väg

Det känns nästan lite absurt, för 9 månader sedan pratade jag med en arbetskamrat om Kaitum. Nu sitter vi, plus fyra andra fiskebröder, i en bil på väg upp till mitt livs fiskeresa så här långt!

13 timmar och 21 minuter kvar till helikopterplattan enligt gpsen.

Tone har lovat regn men lugna vindar, vilket är ok för flugfisket iafall.

Fick precis reda på att vi fick körpasset 02.00-04.00, de sämsta passet...surt!

onsdag 28 juli 2010

Nästa resa: Kaitum

Inte mycket aktivitet här på bloggen på ett tag. Får skylla på semester och det varma vädret - bättre att låta fisken vila i värmen.
Min semester tog precis slut, började jobba i måndags. Trots det så är det snart semester igen - på lördag åker jag (Daniel) till Lappland och Kaitum.
Samuel har valt att inte följa med på denna resa, men jag reser inte ensam för det. Vi blir totalt sex personer, de jag känner sedan tidigare är en jobbarkompis och Olof, en barndomsvän som följt med enda sedan vi började grundskolan.

På lördag kväll lämnar vår minibuss Stockholm för en färd på ca. 15 timmar upp till Stora sjöfallet. Där väntar helikoptern på oss, som i två omgångar kommer att flyga oss ut till vår stuga utmed Mellre Kaitumsjön (Karska Kaitumjaure). Tyvärr får vi inte alla plats i stugan så tältet är med som backup. Ca. en vecka senare blir vi upphämtade av helikoptern igen för vad jag befarar kommer att bli en extremt seg hemresa tillbaka till civilisationen.

Visa Kaitumresan på en större karta

Mycket är det att tänka på inför en sådan här resa... Flugval, fiskeutrustning, klädval, mat, tält etc.

Packlista för den som är intresserad:

Gemensamma saker
Första förbandskit, Linda för stukningar, sprit
Allergimedicin, typ clarityn
Kompass
Karta
Plastpåsar, små+stora
Nätsäck för matvaror i vattnet

Packlista för respektive person
Myggmedel
Sovsäck
Fiskegrejer (för min del 2 spön #4 med rullar till, 3 boxar med flugor (torrt, nymf och streamers), flugbindningsmaterial, vadare, vadarkängor, fiskehatten + myggnät, vadarjackan, flytmedel, håv, polariserande glasögon)
Pannlampa
Kudde
Handduk
Ryggsäck för ev. vandringar
Toalettartiklar
Kniv
Tallrik+bestick
Kamera + tillbehör
Kläder (kallingar, strumpor, långkallingar, tjock tröja, undertröjor, t-shirts, mjukbrallor)